Siirry sisältöön

Lääkkeiden hintalautakunnan asiointipalvelu

Asiointipalvelussa yritys voi tehdä sähköisesti lääkkeiden, perusvoiteiden ja kliinisten ravintovalmisteiden korvattavuus- ja hintahakemukset sekä korvattavia valmisteita koskevat ilmoitukset. Yritys voi antaa asiointipalvelussa suostumuksensa sähköiseen asiointiin, jolloin yhteydenpito yrityksen ja lääkkeiden hintalautakunnan välillä tapahtuu asiointipalvelun kautta.

Sähköisesti toimitettavien hakemusten ja ilmoitusten ohjeet ja taulukkopohjat löytyvät lääkkeiden hintalautakunnan verkkosivuilta.

Asiointipalvelu vaatii vahvaa tunnistautumista. Tunnistautuminen tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Lisäksi yrityksen on valtuutettava haluamansa henkilöt tai yritykset asioimaan puolestaan lääkkeiden hintalautakunnan asiointipalveluissa. Valtuuttaminen tehdään Suomi.fi-valtuudet -palvelussa.

Otattehan yhteyttä lääkkeiden hintalautakunnan sihteeristöön, jos yrityksenne nimessä on erikoismerkki.

Tietoturva

Asiointipalvelu on suojatussa verkkoyhteydessä. Tutustu myös järjestelmän tietosuojaselosteeseen.

Palvelusta tulee poistua ’Hakemukset/Omat vireillä olevat asiat’ -sivun
Kirjaudu ulos -toiminnolla, jotta yhteys katkeaa. Uloskirjautumisen jälkeen on huolehdittava, että ulkopuoliset tahot eivät pääse käsiksi tietoihin esimerkiksi selaimen sivuhistorian kautta.

Käyttökatkot ja häiriötilanteet

Asiointipalvelun käyttökatkoista ja häiriötilanteista ilmoitetaan lääkkeiden hintalautakunnan verkkosivuilla.

Käyttäjien tulee välittömästi ilmoittaa asiointipalvelussa havaitsemistaan poikkeamista, puutteista, häiriöistä ja virhetilanteista (hila(at)stm.fi). Viestiin tulee liittää lyhyt kuvaus virhetilanteesta ja mahdollisuuksien mukaan kuvakaappaus. Kiireellisissä tilanteissa yhteyttä voi ottaa myös puhelimitse tai tekstiviestillä.

Yhteydenotot

Sähköposti hila(at)stm.fi
Karoliina Ahponen (etunimi.sukunimi@stm.fi, p. 0295 163 443)
Ulla Kurkijärvi (etunimi.sukunimi@stm.fi, p. 0295 163 436)