Lääkkeiden hintalautakunnan uusi asiointipalvelu otetaan käyttöön loka-marraskuun vaihteessa 2023. Ennen käyttöönottoa hintalautakunta järjestää koulutustilaisuuden asiointipalvelua käyttäville yrityksille tiistaina 17.10.2023 klo 9-11.
Koulutus järjestetään Teams-etäyhteydellä. Koulutuskielenä on suomi. Koulutus on maksuton eikä siihen tarvita ennakkoilmoittautumista. Teams-linkki koulutukseen lisätään verkkosivuille lähempänä koulutuksen ajankohtaa.
Uudessa asiointipalvelussa yritykset voivat tehdä lääkkeiden, perusvoiteiden ja kliinisten ravintovalmisteiden korvattavuus- ja hintahakemukset sekä korvattavia valmisteita koskevat ilmoitukset samaan tapaan kuin nykyisinkin. Myös yrityksen ja henkilön tunnistaminen perustuu edelleen Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-valtuudet -palvelun tarjoamaan vahvaan tunnistamiseen. Suomi.fi-palvelussa annetut voimassa olevat valtuutukset toimivat sellaisenaan myös uudessa asiointipalvelussa.
Lääkkeiden hintalautakunnan nykyisen asiointipalvelun käyttö päättyy syyskuun lopussa 2023. Asiointipalvelu ei ole käytettävissä lokakuussa ja uuden palvelun avautumisesta tiedotetaan erikseen. Kesken olevissa hakemus- ja ilmoitusasioissa yhteydenpito hoidetaan lokakuussa sähköpostilla tai turvaviesti.gov.fi -palvelun kautta. Myös uudet hakemukset sekä käsittelyssä olevien asioiden täydennykset ja lisäselvitykset pyydetään toimittamaan tällöin lääkkeiden hintalautakuntaan turvaviesti.gov.fi -palvelun kautta. Uusintahakemukset sekä viitehintajärjestelmän siirtymäkaudella olevien valmisteiden hakemukset voi poikkeuksellisesti toimittaa lääkkeiden hintalautakuntaan päätökseen kirjattua määräpäivää myöhemmin, kun uusi asiointipalvelu on käytettävissä. Hintalautakunta huomioi näiden hakemusten osalta toimitusajankohdan viiveen hakemusten käsittelyssä.
Yhteydenotot
hila.stm(at)gov.fi