Katso-palvelu korvataan Suomi.fi-valtuuksilla Hilan asiointipalvelussa viikolla 12. Yrityksen puolesta asioivien tunnistaminen tapahtuu jatkossa Suomi.fi-valtuuksien avulla. Muutoksen aikana asiointipalvelu ei ole käytössä.
Asiointipalvelun käyttökatko alkaa 12.3.2020 klo 8 ja päättyy viimeistään 18.3.2020 klo 18. Päättymisestä tiedotetaan erikseen.
Käyttökatkon aikana yhteydenotot ja mahdolliset materiaalien toimitukset pyydetään lähettämään sähköpostilla hila(at)stm.fi tai postitse sähköisenä tallenteena.
Käsittelyssä olevien hakemus- ja ilmoitusasioiden näkyvyys siirretään uusille Suomi.fi-valtuuksille. Siirto on mahdollista tehdä sen jälkeen, kun valtuutettu on ensimmäisen kerran asioinut yrityksen puolesta Hilan asiointipalvelussa. Otamme tarvittaessa yhteyttä asialla ilmoitettuun yhteyshenkilöön, kun siirto suoritetaan.
Käytössä olevat Katso-käyttöoikeusroolit eivät siirry automaattisesti Suomi.fi-valtuusrekisteriin. Yritysten on valtuutettava Suomi.fi-palvelussa haluamansa henkilöt tai yritykset asioimaan Hilan asiointipalvelussa. Suomi.fi-tunnistus perustuu vahvaan tunnistamiseen. Käyttäjä voi tunnistautua asiointipalveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Lue lisää: Hilan asiointipalvelu ja Suomi.fi-valtuudet
Katso-roolien hyödyntäminen, kun yritys ei vielä voi antaa Suomi.fi-valtuuksia
Käyttäjä tunnistautuu asiointipalveluun vahvasti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Katso-tunnistus ei ole enää käytössä. Hilan asiointipalvelun taustalla toimivat voimassa olevat Katso-roolit niille yrityksille, jotka eivät pysty vielä hyödyntämään Suomi.fi-valtuuksia. Suomi.fi-valtuudet -palvelu tarkistaa voimassa olevat Katso-roolit asiointipalveluun kirjautuneen henkilön henkilötunnuksen perusteella. Katso-roolit toimivat taustalla siihen asti, että Suomi.fi-valtuuksien käyttö tulee mahdolliseksi kaikille yrityksille.
Jos yritys ei pysty antamaan Suomi.fi-valtuuksia eikä käytössä ole voimassa olevia Katso-rooleja, asiointipalvelun käyttö ei ole mahdollista. Hakemuksiin ja ilmoituksiin liittyvä materiaali toimitetaan tällöin sähköisenä tallenteena postitse tai Hilan asiointiosoitteeseen.